Dan de terugblik. In 2021 zijn er 27 zaken geteld (tien follow-on en zeventien standalone) en gingen de auteurs van deze kroniek zoals gewoonlijk al uitgebreid in op verschillende interessante Europese en Nederlandse ontwikkelingen op follow-on gebied,4 en ook 2022 stelt qua ontwikkelingen niet teleur. De aantallen zijn weliswaar wat minder – wij komen tot 19 (zeven follow-on en twaalf standalone) zaken die afgelopen jaar gerapporteerd worden – maar qua ontwikkelingen blijft 2022 niet achter.
De interessante ontwikkelingen in follow-on zien wat ons betreft met name op toepasselijk recht, ontvankelijkheid van claimvehikels en verjaring. Zo oordeelde de rechtbank Amsterdam in Trucks simpelweg dat Nederlands recht van toepassing is op alle vorderingen. De redenering daarvoor, zoals wij hieronder nader bespreken, is nogal kort door de bocht en ook verrassend bezien in het licht van onder meer de Aircargo-rechtspraak. De uitspraak vergroot tegelijkertijd het gemak van procederen in Nederland waardoor vermoedelijk meer claimvehikels zich op Nederland zullen gaan focussen en er meer procedures in Nederland zullen komen, en de vraag is of dat wenselijk is. De auteurs kijken deze kroniekperiode ook met belangstelling naar de ontwikkelingen in de follow-on zaak aangespannen door MTB tegen Heineken naar aanleiding van een overtreding van het verbod op misbruik van machtspositie vastgesteld door de Griekse mededingingsautoriteit. In de door de staat aangespannen schadevergoedingsactie wegens het Bitumenkartel gaat de rechtbank Rotterdam in op de bijzondere vraag of kennis van een kartel bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zou kunnen gelden als kennis van de staat waardoor de verjaringstermijn voor een kartelschadevordering van de staat zou zijn gaan lopen.
Op Europees vlak gingen de procedures in de grote kartelschadezaken uiteraard ook onverminderd door. Wij lichten de uitspraak uit van het Gerecht in de beroepsprocedure aangespannen door Scania5 en de uitspraak van het Hof van Justitie in een procedure tussen aan de ene kant Volvo en DAF en aan de andere kant het Spaanse bedrijf RM.6 Deze uitspraken met relevantie voor de Nederlandse kartelschadepraktijk bespreken we in deze kroniek ook wat uitgebreider.
Qua standalone zaken was er wederom weinig nieuws onder de zon, veel vorderingen strandden zoals gewoonlijk op een gebrek aan bewijs. Lezenswaardige uitspraken afgelopen jaar zijn er echter wel degelijk; de uitspraak van gerechtshof Amsterdam waarin wordt bevestigd dat Buma/Stemra misbruik heeft gemaakt van een economische machtspositie; een uitspraak van de rechtbank Amsterdam over de sociale dialoog en het bereik van het mededingingsrecht en ten slotte ook de uitspraak waarin de rechtbank Amsterdam prejudiciële vragen zal stellen over de pariteitsclausules van Booking.com.
Download de volledige publicatie: