Het bijstaan van provincies, gemeenten, en waterschappen over watergerelateerde onderwerpen vergt specialistische kennis en ervaring. Niet alleen van de waterbeheertaken zelf, maar ook van de politiek-bestuurlijke wateruitdagingen waar bestuurlijk Nederland zich de komende jaren voor gesteld ziet.
Waterkwantiteit en -overlast
Een groot deel van Nederland ligt onder de zeespiegel en grote rivieren stromen door ons land. Als gevolg van klimaatverandering en de bijbehorende zeespiegelstijging is Nederland kwetsbaar voor overstromingen. Dijken, duinen en kades moeten zorgen voor bescherming tegen het water. Onder meer de waterschappen hebben hierin een belangrijke taak. Zo zorgen zij onder andere voor beheer en onderhoud van de (primaire) keringen. Waterschappen staan de komende jaren voor de immense opgave om de waterkeringen toekomstbestendig te maken.
Daarnaast neemt als gevolg van klimaatverandering het aantal extreme buien, evenals de hevigheid ervan, toe. Dat maakt dat we in Nederland vaker wateroverlast gaan meemaken, zowel in de stedelijke als de niet-stedelijke gebieden. Met diverse actieplannen probeert de politiek wateroverlast en de negatieve gevolgen van overstromingen te beperken. Bijvoorbeeld met klimaatadaptatiemaatregelen, zoals meer groen in de stad, zodat water sneller afgevoerd kan worden. Of middels wateropslag, dat bovendien van pas kan komen tijdens langere periodes van droogte. De KNMI-klimaatscenario’s, die het waarschijnlijke toekomstbeeld van het Nederlandse klimaat voorspellen, wijzen niet alleen op nattere winters maar evengoed op drogere zomers. Dit betekent dat overheden in de ruimtelijke ordening ook meer en beter rekening moeten houden met het opslaan van water om zo droogte tegen te gaan.
Waterkwaliteit
Naast te veel of juist te weinig water staat in Nederland ook de waterkwaliteit onder druk. De drinkwaterkwaliteit is weliswaar in orde, maar grote uitdagingen zijn er op het gebied van de (oppervlakte)waterlichamen. In 2027 moeten alle lidstaten voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Deze Kaderrichtlijn Water heeft tot doel om in alle wateren een ‘goede toestand’ te bereiken, zowel van de ecologische als de chemische kwaliteit. In Nederland gaat het dan om meer dan zevenhonderd aangewezen ‘waterlichamen’, variërend van een beekje van twee, tot een rivier van tweehonderd kilometer. Ook grondwater valt onder deze Kaderrichtlijn. De komende jaren zal de Europese Kaderrichtlijn Water van alle waterbeheerders de nodige aandacht vragen.
Wat kunnen wij betekenen?
Water is een essentieel onderdeel van onze fysieke leefomgeving, dat in toenemende mate gepaard gaat met grote uitdagingen: het voorkomen en beperken van overstromingen, wateroverlast en waterschaarste. Pels Rijcken heeft vergaande kennis van deze belangrijke opgaven. Zeker in samenhang met het beschermen en verbeteren van de waterkwaliteit. Daarnaast beschikken wij over ruime expertise waar het gaat om allerlei andere watergerelateerde onderwerpen, zoals procedures over wateronttrekkingsvergunningen, lozingen, afvalwater en milieucalamiteiten waarin water een rol speelde. Ook hebben wij grote dijkversterkingsprojecten met succes langs de rechter weten te loodsen zoals de Markermeerdijken van hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, en de drie recente grote dijkversterkingen langs de Waal van waterschap Rivierenland, waaronder Gorinchem-Waardenburg, Tiel-Waardenburg en Wolferen-Sprok.
In tal van situaties kunnen onze omgevingsrechtadvocaten u bij watergerelateerde vragen van dienst zijn. Wij zorgen ervoor dat procedures goed verlopen en zijn daarom het liefst zo vroeg mogelijk betrokken. Door aan de voorkant goede juridische afspraken te maken, kunnen we samen geschillen voorkomen. Wij maken zaken niet onnodig ingewikkeld en geven antwoorden op concrete vragen zoals welke vergunningen nodig zijn bij wateractiviteiten, of en hoe de projectprocedure toe te passen bij projectbesluiten en wanneer een milieueffectrapportage (mer) aan de orde is.