Pels Rijcken heeft de calamiteitenapp gelanceerd. Deze app biedt ondersteuning bij de stappen die moeten worden genomen in het handhavingstraject bij een calamiteit.
Tijdens de masterclass Grip op calamiteiten, georganiseerd door
SGS Search, Bex communicatie en Pels Rijcken advocaten en
notarissen afgelopen dinsdag 15 november, is de calamiteitenapp van Pels Rijcken gelanceerd.
Deze app biedt ondersteuning bij de stappen die moeten worden
genomen in het handhavingstraject bij een calamiteit. Dit vergroot
de kans op succesvol kostenverhaal achteraf en kan bestuursorganen
daardoor behoeden voor onnodige financiële risico's.
Handhavers zien zich bij een calamiteit - zoals bijvoorbeeld een
asbestbrand - geconfronteerd met het nemen van enorm veel
beslissingen in een korte periode, terwijl alle ogen op hen zijn
gericht. De eerste prioriteit bij een milieucalamiteit ligt bij het
voorkomen van gezondheidsschade, het zoveel mogelijk beperken van
de schade voor het milieu en het bewaren van de maatschappelijke
rust. Echter, elke actie kan ook juridische consequenties
hebben.
Grip op het proces rondom een ramp
Edward Brans, advocaat bij Pels Rijcken en gespecialiseerd in het milieu- en aansprakelijkheidsrecht: "Wanneer men de juridische consequenties van handelen kent, kunnen gerichter beslissingen worden genomen. De kans op succes bij het afdwingen van maatregelen zoals bestuursdwang en bij het verhalen van gemaakte kosten wordt hierdoor vergroot. We zien dat grip op het proces rondom een calamiteit loont."
Stappen inzichtelijk via app
Via calamiteitenapp.nl wordt per item direct inzichtelijk welk stappen nodig zijn bij handhaving, bijvoorbeeld bij de bewijsverzameling en bij het vaststellen van het soort overtreding, de overtreder en het bevoegd gezag. In het stroomschema kan makkelijk worden nagegaan welke stappen er horen bij bestuursdwang en bij een last onder dwangsom. Ook staat er in de app meer informatie over kostenverhaal en handige tips & tricks.