Het lijkt nauwelijks meer voor te stellen. Maar vanaf het voorjaar van 2020 werden rechtszaken ineens thuis vanachter een camera mondeling behandeld, met zowel de rechter en de advocaten van beide partijen in toga, op hun eigen bureaustoel. Toen zittingen wel weer in de rechtszalen plaatsvonden, waren er spatschermen, ook tussen de advocaten van hetzelfde kantoor. Even vertrouwelijk overleggen met elkaar en een cliënt was ineens lastig. We hebben er in ieder geval aan overgehouden dat zittingen vaker integraal via livestream worden uitgezonden.
Het was kortom, een bijzondere tijd, waar we ons nu soms nauwelijks nog een voorstelling van kunnen maken. Het is bovendien lastig te duiden wat, naast de integrale uitzendingen, nu een blijvend effect is geweest van die periode waarin het overheidsingrijpen vergaand was en maatregelen tot evidente botsingen van grondrechten leidden. Het feit dat er nog over geprocedeerd wordt, zoals laatst nog over het coronatoegangsbewijs, is wellicht veel zeggend over de impact op mensen en de samenleving.
Rol van de advocaat
De rol van ons als advocaat van de Staat in deze rechtszaken was steeds om uit te leggen hoe de coronamaatregelen tot stand waren gekomen. Zoals via de raadpleging van deskundigen zoals het Outbreak Management Team
(OMT), het Bestuurlijk afstemmingsoverleg, een brede maatschappelijke we ging en instemming van een meerderheid van de Twee de Kamer. Daarnaast was het aan ons om uit te leggen waarom de Staat deze maatregelen noodzakelijk vond, in het algemeen belang achtte en hoe de diverse belangen zich verhielden tot de bescherming van met name de volksgezondheid.
In al die zaken speelde eveneens mee met welke intensiteit de rechter het gevoerde beleid kon toetsen? Wat was de rol van de rechter binnen onze democratische rechtsstaat? Mocht de rechter alleen de gevolgde procedure toetsen of mocht hij de zaak ook inhoudelijk beoordelen? En hoe moest worden omgegaan met de wetenschappelijke waarde van adviezen van het OMT, bijvoorbeeld in het geval dat geen sprake was van wetenschappelijke moet zijn consensus. Over elk van deze onderwerpen, is geprocedeerd, soms afzonderlijk maar ook als onderdeel van een procedure over de evenredigheid van een of meer coronamaatregelen. In de zaak rond de avondklok is dit op allerlei manieren terug te zien.




