Op donderdag 8 juni 2017 organiseert Pels Rijcken 'Inzicht in Privaatrecht: gericht op de toekomst'.
Programma
13.30 uur Ontvangst
14.00 uur Plenaire opening
14.30 uur Workshopronde 1
15.15 uur Pauze
15.45 uur Workshopronde 2
16.30 uur Borrel en plenaire afronding
Hieronder vindt u een uitgebreide beschrijving van de workshops.
Workshops
1. Private regulering van de 'sharing
economy'
De laatste jaren is het aantal initiatieven
uit de zogenaamde deeleconomie (sharing economy) sterk in opkomst.
Hierbij kan gedacht worden aan wereldwijde ondernemingen, zoals
AirBnB, Über of BlablaCar, maar ook aan veel kleinere, particuliere
initiatieven, zoals het delen van maaltijden of het door een buurt
realiseren van een speeltuin of buurthuis. Hoewel veel van deze
initiatieven kunnen worden aangemoedigd, leiden ze vaak ook tot
nieuwe uitdagingen voor de overheid. In welk geval er al
toepasselijke regelgeving bestaat, is het immers niet zelden zeer
moeilijk voor overheden om die te handhaven; bijvoorbeeld om de
kans op overlast te beperken of de veiligheid en volksgezondheid te
beschermen. In deze workshop wordt besproken welke functie het
privaatrecht kan vervullen bij het inkaderen van dergelijke
initiatieven, als alternatief of aanvulling op bestuursrechtelijke
regulering.
2. Wat te doen met overtollig vastgoed:
Niet alleen de Rijksoverheid maar ook gemeenten,
provincies, onderwijsinstellingen en decentrale overheden staan
voor de opgave om overtollig vastgoed af te stoten. Zo verkocht het
Rijksvastgoedbedrijf vorig jaar voor 113 miljoen euro aan
overtollig vastgoed van het Rijk. Interessant is om stil te
staan bij de vraag of de overheid bij verkoop van vastgoed aan
andere of meer regels is gebonden dan commerciële marktpartijen en
particulieren. Beïnvloeden de algemene beginselen van behoorlijk
bestuur en de eventuele schaarste van vastgoed het
overheidshandelen bij verkoop? Welke verkoopprocedures zijn
er mogelijk? Tijdens de workshop zullen René Spit en Floris
Sepmeijer ingaan op deze vragen en andere juridische
aandachtspunten die een rol spelen bij de verkoop van vastgoed door
een overheidslichaam.
3. Contractbeheer door de overheid
Contractbeheer en de overheid; niet altijd een
gelukkige combinatie. Zo kan en moet het contractmanagement bij
ICT-projecten van de Rijksoverheid in de toekomst beter, zo
concludeerde de onderzoekscommissie ICT-projecten. Over de inhoud
van contracten wordt stevig onderhandeld, maar daarna willen de
contracten nog wel eens in een la verdwijnen. Houden de
opdrachtgever en leverancier zich wel aan de oorspronkelijk
vastgelegde afspraken? Zijn alle afspraken voldoende duidelijk
vastgelegd? Een onderwerp dat zich niet beperkt tot de
Rijksoverheid en niet tot ICT-contracten, maar wat relevant is voor
elke jurist die met contracten te maken heeft. (Hoe) kan het
voortaan beter? Meine Dijkstra en Jeroen Langbroek bespreken het in
de workshop Contractbeheer door de overheid.
4. Overheid en schade: wat staat (ook) de overheid te
wachten?
In deze workshop zullen Karlijn Teuben en Roos Lawant
stilstaan bij de invloed van verdragsverplichtingen op de
(immateriële) schadevergoedingsverplichting van overheden. Onder
verwijzing naar het EVRM en rechtspraak van het EHRM oordelen
rechters in toenemende mate dat betrokkenen aanspraak hebben op
vergoeding van immateriële schade, waar zij dat krachtens
Nederlands recht (nog) niet zouden hebben gehad. Nog niet, nu daar
met het te bespreken Wetsvoorstel affectieschade vermoedelijk
verandering in zal komen. Als onderdeel van hun beschouwing zullen
Karlijn en Roos relevante ontwikkelingen op het gebied van (de
effectiviteit van) verjaringsverweren bespreken. Daarnaast zal
Matthijs Stevens stilstaan bij het Wetsvoorstel dat het mogelijk
moet maken om in geval van massaschade een collectieve
schadevergoedingsvordering in te stellen. Dat kan nu niet. In
artikel 3:305a, derde lid, BW is (nog) bepaald dat een collectieve
vordering niet kan strekken tot schadevergoeding in geld. Matthijs
zal de achtergronden en uitgangspunten van dit Wetsvoorstel, het
onderscheid met bestaande collectieve procedures en de (mogelijke)
implicaties voor overheden bespreken.
5. Innovatie en duurzaamheid in aanbestedingen
De transitie naar een circulaire economie is een
feit: steeds meer overheden zetten in op duurzaam inkoopbeleid. Zo
richten overheden zich op hernieuwbare grondstoffen door Biobased
in te kopen. Denk in dit verband bijvoorbeeld aan het gebruik van
biologisch afbreekbare materialen voor drainage en verankering van
nieuw te planten bomen. Daar blijft het niet bij. Complete
kantoorgebouwen worden circulair ingekocht met oog voor energie- en
materiaalgebruik. Datzelfde geldt voor kantoormeubilair en ICT. De
Aanbestedingswet biedt verschillende tools om op duurzaamheid en
innovatie te sturen. Zo kunnen keurmerken worden voorgeschreven,
duurzame gunningscriteria worden gesteld en bestaat de mogelijkheid
van dialogeren met de markt. Tijdens de workshop zullen Elisa Palm
en Marieke de Vries ingaan op deze tools. Ook is tijdens de
workshop maximaal ruimte voor het stellen van vragen en het
uitwisselen van praktijkervaringen door deelnemers.
6. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren: transitie
voor overheidswerkgevers
De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra)
schakelt de arbeidsverhoudingen van ambtenaren gelijk met de
arbeidsverhoudingen in de marktsector. De rechtspositie van een
ambtenaar, die nu nog wordt vormgegeven door de (oude)
Ambtenarenwet, wijzigt ingrijpend. De tweezijdige
arbeidsovereenkomst, waarop in de meeste gevallen een collectieve
arbeidsovereenkomst van toepassing is, komt in de plaats van de
ambtelijke aanstelling. In deze workshop staat Marije Schneider
stil bij de Wnra: wie is straks overheidswerknemer en wie niet? Hoe
zit het privaatrechtelijke rechtsregime dat gaat gelden eruit? Wilt
u antwoord op deze en andere vragen en bijtijds
'normaliseringsproof' zijn, schrijf u dan in voor deze
workshop.
Heeft u vragen? Neemt u dan contact op met Saskia Reijenga via
inzichtprivaatrecht@pelsrijcken.nl.