Home Actueel Nieuws De zaak Haagse bovenleiding: Energietransitie is technisch en juridisch vraagstuk

De zaak Haagse bovenleiding: Energietransitie is technisch en juridisch vraagstuk

5 februari 2025

Megawattages, installaties, piekbelasting. De energietransitie kenmerkt zich door technologische vraagstukken. Maar het vereist ook juridische innovaties om vooruit te komen, zo blijkt uit een pilot van HTM en de gemeente Den Haag voor aansluiting van laadpalen op de bovenleiding van trams waarover Pels Rijcken adviseerde.

De toenemende elektrificatie van onze energievoorziening, zoals met elektrische auto’s, leidt tot meer schaarste op het energienet. De gemeente Den Haag liet haar oog vallen op de overcapaciteit van stroom voor de bovenleidingen van trams en vond bij HTM een gewillig oor. Samen ontwikkelden ze het plan voor een pilot om parkeerplaats het Zwarte Pad te voorzien van laadpalen voor elektrische auto’s, aangesloten op de HTM-bovenleiding.

Toekomstbestendig

“Het idee is op zich simpel. HTM heeft met netbeheerder Stedin een contract voor het leveren van voldoende elektrisch vermogen om zelfs bij de grootste pieken de trams te kunnen laten rijden. Maar buiten die piek is er capaciteit over”, schetst advocaat Iman Brinkman, gespecialiseerd in energierecht. “Ze beseften dat die overcapaciteit niet zomaar kan worden aangewend voor het opladen van elektrische auto’s. De elektriciteitsmarkt is een streng gereguleerde markt. Ze vroegen ons omdat ze willen opereren binnen de kaders van het energierecht.”

Trams, trolleys, treinen

Het potentieel van het idee van de gemeente Den Haag en HTM is enorm. De bovenleiding doorkruist immers een groot deel van de stad. Na een succesvolle pilot bij het Zwarte Pad ligt daarna het aanbieden van laadpalen op tal van andere plekken voor de hand. Den Haag en HTM zijn dan ook niet de enige. Ook de gemeente Rotterdam werkt aan de inzet van de bovenleiding voor uitbreiding van een laadpaalinfrastructuur, maar dan via een ander juridisch regime. Met Arnhem (trolleybussen) en de trams en metro’s in Utrecht en Amsterdam gloort er een hoopvol perspectief.

Brinkman: “Iedereen zal dat onderkennen. Maar je moet het wel goed regelen. De juridische gevolgen van dergelijke investeringen kunnen flink wat zand in de motor strooien. Niemand wil in ingewikkelde juridische procedures belanden of bijvoorbeeld na enige tijd van forse investeringen geconfronteerd worden met het moeten terugdraaien daarvan.”

Installatie of net

De wet stelt, eenvoudig gezegd, dat met het aansluiten van een elektrische installatie van de ene afnemer op de installatie van een andere afnemer, er tussen die twee aansluitingen mogelijk een elektriciteitsnet ontstaat waarvoor een netbeheerder moet worden aangewezen. Er gelden dan allerlei voorwaarden waaraan moet worden voldoen. Er is een uitzondering mogelijk, maar ook daaraan zitten haken en ogen. De reden daarvan is dat degene die over een net beschikt doorgaans een monopoliepositie heeft. De verdeling van schaarse netcapaciteit moet daarom gereguleerd worden.

Brinkman: “De vraag voor de gemeente en HTM was eigenlijk: we streven hier een maatschappelijk doel na, namelijk helpen bij het behalen van de klimaatdoelen. Kunnen we dat zo doen zonder netbeheerder te worden? De uitkomst: de huidige opzet met inzet op één installatie vereist geen netbeheerder of wettelijke uitzondering. Uitbreiding van de installatie met openbare laadpalen, brengt daar geen verandering in. Afstemming met toezichthouder ACM is echter verstandig.”

De ACM werd vervolgens om een informele zienswijze gevraagd en daarbij voorzien van de benodigde achtergrondinformatie. De ACM oordeelde vervolgens, op basis van de aan haar aangedragen informatie, waaronder het advies van Pels Rijcken, dat de opzet van de pilot conform de wet is. ACM: “Er blijft daarmee sprake van één partij die de infrastructuur gebruikt, zodat de infrastructuur kwalificeert als een installatie.”

Nieuwe perspectieven

Volgens Brinkman helpt de conclusie in de informele zienswijze van ACM om nu belangrijke vervolgstappen te zetten. “Een belangrijke volgende vraag is of een vergunning voor de levering van elektriciteit nodig is. Ook daarin volgt ACM onze analyse dat er geen leveringsvergunning nodig is. Maar dat moet nu verder worden uitgewerkt. Ik denk dat de juridische innovatie die hier plaatsvindt, weer nieuwe perspectieven biedt voor nog weer andere situaties waar mogelijk overcapaciteit is, zoals andere tram- en metrolijnen, openbare verlichting en infrastructuur voor waterhuishouding en riolering.”

Reactie Arjen Kapteijns, wethouder Energietransitie

“Met deze innovatieve samenwerking tussen de gemeente Den Haag en HTM zetten we een belangrijke stap richting een duurzame toekomst voor onze stad. Door de overcapaciteit op de bovenleiding van HTM-te benutten voor het opladen van elektrische auto’s, tonen we aan dat we samen werken aan een schonere en groenere mobiliteit. Als de pilot slaagt en kan worden opgeschaald, dan is er meer mogelijk met het huidige elektriciteitsnet zonder te hoeven wachten op een netuitbreiding."

Georges Dictus, Sjoerd Kalisvaart en Jeanile Weyne

Aan dit advies werkten de volgende advocaten: Iman Brinkman, Georges Dictus, Sjoerd Kalisvaart en Jeanile Weyne.

Vond je dit artikel leuk?

Dit artikel verscheen eerder in Pels Rijcken Magazine. Abonneer je en ontvang Pels Rijcken Magazine als eerste in jouw mailbox.

Jaargang 2 | Nummer 3 | Januari 2025

Jaargang 2 | Nummer 3 | Januari 2025

Download (PDF - 8,54 MB)

Een greep uit de bijdragen:

  • Een interview met Esther Lamboo van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) over het zoeken van een nieuwe balans tussen maatwerk en rechtszekerheid en rechtmatigheid.
  • Een toelichting met uitgebreide infographic over gebiedsontwikkeling in de bebouwde omgeving van gemeenten. In antwoord op de toenemende complexiteit vormen we op de negende verdieping van ons kantoor multidisciplinaire teams.
  • De energietransitie kent overduidelijke technische uitdagingen, maar net zo goed ook juridische, zo blijkt uit een advies over het verbinden van de bovenleiding van Haagse trams aan laadpalen voor auto’s.
Deel dit artikel via LinkedIn en e-mail